99kekasih.blogspot.com

Khamis, Disember 23, 2010

Tahun Baru, Azam Baru, Perubahan Baru.

Tak lama lagi 2010 akan pergi dan 2011 akan mengambil tempat. Setiap kali menjelangnya tahun baru, orang akan sibok memperkatakan tentang AZAM..Azam Baru. Azam baru selalu dikaitkan dgn perubahan. Perubahan diri, perubahan karier, perubahan kewangan dan bermacam-macam perubahan lagi. Kalau tak berubah, bukan azam namanya tu!!

Setiap orang pasti inginkan perubahan. Dan sudah tentunya daripada yang lama kepada yang baru, yang tak baik kepada yang lebih baik, tak cantik kepada yang sedap mata memandang dan segala macam perubahan lagi. Yang pastinya, semua mengarah kepada yang positif. Jarang kita dengar orang akan berubah kepada yang negatif. 

Berubah memang mudah, tetapi untuk kekalkan satu-satu perubahan itu yang susah.....!!!

Rabu, April 14, 2010

Terminal bas sementara Bukit Jalil

Salam semua!! Dah lama saya tak tulis apa-apa dlm blog kopipagi saya ni, takda masa dan mungkin juga takda benda hendak ditulis. Hari ni gaya penulisan saya lebih kepada bersahaja, tidak seperti yang sebelum2 ni....oklah dipendekkan cerita, semalam saya ke terminal bas sementara di Bukit Jalil..terminal bas Pudu Raya yg dipindahkan ke sini kerana kerja-kerja menaiktaraf Pudu Raya, kata mereka selama 4 bulan akan beroperasi di sini..di salah sebuah kawasan parking kenderaan stadium Bukit Jalil. Sebenarnya masa terminal bas beroperasi di Pudu Raya dulu pun, saya dah lama tak masuk ke dalam, kalau hantar orang pun hanya setakat luar sahaja. Jadi situasi kat Pudu Raya dulu tu mungkin sama dengan di Bukit Jalil ni.

Oklah..apa yang hendak saya kongsikan pengalaman saya masa di terminal bas Bukit Jalil semalam tu ialah tentang orang-orang yg bekerja sebagai.....(saya pun tak tau nak labelkan dia orang tu sebagai apa)...tapi yg pastinya dia orang ni berebut-rebut mencari penumpang, macam perayu undi di musim pilihanraya. Kalau dikira betul2 berpuluh orang jugak dia orang tu. Betullah dia orang ni nak kejar komisen, tapi sesetengah tu saya tengok macam nak memaksa pula penumpang memilih syarikat bas mereka. Sampai beg kita pun boleh dia orang tarik, kononnya nak tolong bawa. Pertanyaan2 seperti "nak gi mana?"... berapa orang?" tak putus2 keluar dari mulut dia orang tu..Selagi kita tak jawab, selagi tulah dia orang akan bertanya. Rimas kita dibuatnya.

Yang paling teruk apabila bas transit dari Pudu Raya sampai...mereka berebut-rebut berlari ke pintu bas, sampai menyusahkan penumpang nak turun. Apa yang saya perhatikan, di ruang pejalan kaki stesen LRT Bukit Jalil pun dia orang serbu, kerana stesen itu berdekatan dengan terminal bas. Pada hal orang ramai yang turun dari LRT tu belum tentu nak ke terminal bas. Pantang aje nampak kereta berhenti, mereka akan terus serbu orang yang turun dari kereta itu. Saya pun tak pasti, apakah kegiatan sebegini masih ada berlaku di negara2 jiran kita, ataupun di negara2 yg sedang membangun seperti negara kita Malaysia.

Persoalannya sekarang, apakah kegiatan mereka ini akan terus beroperasi, akan terus berebut penumpang di terminal bas Pudu Raya yang akan siap dinaiktaraf nanti? Terminal bas yang berwajah baru dengan serba serbi kemudahan canggih, sudah tentulah akan tercalar dan tercemar sekiranya kegiatan di dalam terminal baru itu tidak berwajah baru. Terutamanya dari sudut pandangan pelancong asing yang akan bertumpu ke terminal baru itu nanti....Wassalam.

Sabtu, Januari 30, 2010

Imej sekolah tercemar


Bila sebut saja SEKOLAH, dari dulu sampai sekarang fungsinya tetap sama tak pernah berubah....tempat mendidik dan menimba ilmu. Tetapi sejak akhir2 ini, kita sering terbaca di akhbar2 pasal sekolah dah jadi tempat lepas geram, lepas dendam dan tempat bergaduh.....

Baru-baru ini kita dikejutkan dgn berita sekumpulan murid menceroboh masuk sekolah jiran dan menyerang beberapa pelajar yg sedang berada di kantin. Puncanya balas dendam. Berlakulah pergaduhan pelajar antara dua buah sekolah yg berjiran. Yang sedihnya pasu bunga pun terlibat sama sebagai alat untuk memukul sesama murid. Apalagi, maka adalah pelajar2 yg cedera. Pelajar2 lain yg tidak terlibat sudah pasti ketakutan bila perkara itu berlaku di depan mata mereka. Maknanya budaya samseng sudah melarat hingga ke dalam sekolah.

Kes yg terbaru pulak, pasal guru serang guru kerana dendam. Guru A lempang guru B..terus jadi macam gusti pulak kata mereka yg nampak. Kejar mengejar antara dua guru tersebut sehingga ke padang sekolah. Pastinya babak yg tidak diingini ini disaksikan oleh guru2 dan pelajar2 sekolah tersebut. Apa pula tanggapan pelajar bila melihat guru mereka bergusti sesama sendiri. Maka terlintaslah di kepala para pelajar akan peribahasa "kalau guru kencing berdiri, murid sudah tentu kencing berlari"....

Kalau boleh kita tak naklah murid "kencing berlari", biarlah guru saja yg "kencing berdiri".

Walaupun kejadian sedemikian hanya sebilangan kecil yg berlaku dan sebilangan kecil saja sekolah yg terlibat, tetapi imej sekolah tetap tercemar. Ibubapa mungkin terfikir, kenapa sekolah sekarang ni sudah jadi begitu keadaannya? Budaya apakah yg sedang bercambah di sekolah sekarang ini? Dan kemana perginya nilai2 murni yg diterapkan di sekolah?

Mungkinkah kita sekarang sedang berdepan dengan situasi tekanan hidup yg amat sangat, sehinggakan kesabaran hanya di mulut sahaja tetapi di dalam diri tidak lagi. Bila kesabaran dinyahkan maka amarah yg akan bertakhta di dalam diri kita, lalu pertimbangan dan sikap mengalah perlahan-lahan lenyap dlm kehidupan. Maka syaitan pun bertepuk tangan meraikan kemenangan......demi kemenangan!!







Khamis, Januari 28, 2010

baru kenal dh kena rogol !!


HAMPIR setiap hari kita dipaparkan dgn berita2 gadis2 kena rogol oleh org yg baru dikenali. ROGOL...istilah yg merujuk kpd paksaan. Pelik!! baru kenal diajak naik motor... dia pun naik.. ajak naik kereta..dia pun ikut. Lepas tu sempat pulak bersiar-siar sekitar kota dan makan2..... kemudian diajak ke rumah..ikut jugak. Lepas tu berlakulah adegan rogol. Si lelaki tadi tu sempat pulak inform dgn pelakon2 extra yg lain utk join sama. Maka jadilah tajuk "dirogol beramai-ramai".

Keesokan harinya si gadis tadi balik ke rumah dgn keadaan muram. Pihak keluarga tanya itu dan tanya ini... lalu mereka buat laporan polis.. dan selepas itu keluar dlm suratkhabar.. kita pun bacalah!!

Esok..lusa..tulat keluar lagi berita yg sewaktu dgnnya. Skripnya lebih kurang sama, cuma watak je yg berbeza. Hairan ye...kenapa berita2 sebegitu tak pernah dijadikan iktibar oleh org lain pulak? Seolah-olah anak2 gadis skrg tak takut pun dgn kejadian yg dipaparkan dlm akhbar itu. Maka dari dulu, kini dan selamanya lah perkara ini akan berlaku....

Sebenarnya aku bersimpati dgn mangsa2 yg malang tu!! Tapi tkkanlah tk boleh fikir, berkenalan dlm internet hanya sekejapan je pun boleh membawa kepada 'dating'. Tunggu bas tepi jln, ada mat motor dtg pelawa naik motor..berani pulak ikut. Takkan tak terlintas di kepala, risiko yg bakal mendatang??ATAU mungkin gadis2 ini tak dapat perhatian..keluarga & kawan2..atau mungkin jugak kita sdg berdepan dgn fenomena kepupusan kasih & sayang, sptmana pupusnya spesis dinosaur ??